26 jan

RET in de praktijk – aan de slag met een stappenplan

RET in de praktijk: Situaties die emoties oproepen of lastig gedrag veroorzaken, kennen we allemaal. Onze gedachten spelen een belangrijke rol in dergelijke situaties. Maar invloed op de gebeurtenissen hebben we meestal niet. Die hebben we wel op onze gedachten. Daar gaat dit hoopvolle bericht over…

RET

De Rationele Emotieve Therapie – ook wel Rationele Effectiviteitstraining (RET) genoemd is een vorm van cognitieve gedragstherapie. Het uitgangspunt is dat een deel van de stress die wij ervaren, wordt veroorzaakt door de manier waarop wij aankijken tegen de gebeurtenissen die zich aan ons voordoen. Binnen supervisie en coaching wordt RET regelmatig gebruikt als werkmodel.

ABC

RET in de praktijk: om te analyseren wat er met onszelf in situaties gebeurt, wordt het ABC schema gebruikt.

A = Situatie
B = Gedachten
C = Gedrag en/of Emoties

Je hebt een situatie of gebeurtenis (A), daar heb je bepaalde gedachten bij (B) en deze bepalen welke emoties en gedrag hierop volgen.

Vaak wordt gedacht dat een gebeurtenis direct emotie oproept: A-C. De tussenstap via B verloopt namelijk razendsnel en voor een groot gedeelte onbewust.  RET gaat ervan uit dat gedachten en overtuigingen juist bepalen welke emotie volgt op een gebeurtenis. En dus wordt er een tussenstap gemaakt bij B: A-B-C.
Gebeurtenissen zijn lastig te beïnvloeden – gedachten zijn dat beter. En door gedachten te beïnvloeden, kan je dus ook invloed uitoefenen op emoties en gedrag.

Sommigen hebben de indruk dat het rationele aspect van deze therapie erop is gericht om het gevoel (de emotie) uit te schakelen of te verzwakken. Maar dit is niet het geval: emoties die passend zijn, moeten aangemoedigd worden. Het gaat erom dat er in nieuwe situaties, en in de verwerking van oude situaties, een reëel beeld wordt gevormd van de werkelijkheid.

Je vervangt oude, niet-constructieve gedachten door nieuwe effectieve (helpende) gedachten.

RET in de praktijkABCDE-stappenplan

Om RET in de praktijk toe te passen, helpt het ABCDE-stappenplan van IJzermans en Dirkx om op gestructureerde wijze te onderzoeken wat er bij jezelf gebeurt. En volgend op ABC staat D voor ‘discussie’ en E voor ‘evaluatie’.

A = Situatie
B = Gedachten
C = Gedrag en/of Emoties
D = Discussie
E = Evaluatie

Na een gebeurtenis (A) die emoties oproept (C), analyseer je je gedachte (B) door met jezelf de discussie aan te gaan (D). En je vraagt jezelf daarbij af of er sprake is van rationele dan wel irrationele gedachten ten aanzien van de gebeurtenis. Vervolgens evalueer je het irrationele deel van je gedachte (E) en probeer je die bij te stellen of te vervangen in een positievere of rustgevende gedachte.

Zelf aan de slag: RET in de praktijk

Aan de hand van acht stappen kun je je zelf coachen met behulp van de RET.

Hier vind je een stappenplan om met RET in de praktijk te werken

Een ervaring …

Een student (HBO MWD) worstelt met het op tijd inleveren van opdrachten. Hij weet van zichzelf dat hij de neiging heeft tot uitstellen. Maar hij heeft ook het idee dat hij niet in staat is om zijn opdrachten goed af te leveren. In ons gesprek ontdekken we dat hij sterke behoefte heeft aan structuur. Een schema en/of aftekenlijsten zullen hem vermoedelijk helpen. Daar gaat hij mee experimenteren.
Maar in de zoektocht naar welke factoren er mogelijk ook van invloed zijn, ontdekt hij dat hij veel ondermijnende gedachten kent die hij op zichzelf loslaat: “Zie je wel … dit lukt mij toch niet!” “Dit wordt nooit wat met mij!” Wanneer hij het stappenplan van RET doorloopt, wordt hij zich bewust van het effect van zijn gedachten. Hij voelt zich erg onzeker en gaat er op voorhand vanuit dat hij zal falen. Hij schrikt van zijn eigen gedachten en wat dit teweeg brengt ….

Het lukt hem om stimulerende en effectieve gedachten te formuleren en spreekt ze uit. “Zie je … het lukt me om hiermee bezig te zijn!” “Ik weet dat ik goed kan vertellen over deze opdracht … ik kan het dus ook beschrijven!”. Wanneer hij de woorden uitspreekt, moet hij lachen .. “Dat voelt echt beter!”.

Met zijn schema en de nieuwe effectieve gedachten gaat hij aan de slag.
Twee weken later spreken we elkaar weer. Hij vertelt dat het nog niet vlekkeloos gaat … maar hij is op de goede weg. Hij heeft weer meer grip op zijn studie en de prestaties die hij moet leveren!

Supervisie of coaching

Denk je er over om met supervisie of coaching te starten? Ik help je er graag bij.


Reflectieberichten

Wil je reflectieberichten ontvangen die je helpen om scherp te blijven op het gebied van communicatie en zelfreflectie?
Je kan je aanmelden door op de button “Abonneren” te klikken. Je ontvangt dan binnenkort het eerstvolgende reflectiebericht in je mailbox.

Button abonneren


 

Over Karin de Knegt

Ik begeleid professionals in het onderwijs en zorgorganisaties bij reflecteren - om te leren van hun werkervaringen en te groeien in hun professionaliteit

Karin de Knegt

 

 

 

Privacy beleid